Op 11 mei vindt de duurzaamheidsmarkt plaats in Wassenaar. Eén van de initiatiefneemsters is Eefje van Sloten- Bronsveld. Zij vertelt over haar stappen naar een duurzamer leven.

Verandering naar duurzaamheid begint voor Eefje niet bij zonnepanelen maar juist bij de kleine dagelijkse dingen zoals een ander schoonmaakmiddel of een vegetarische dag.

Eefje vertelt: “Ik vond het lastig om de juiste informatie te krijgen, over welk product duurzamer is, wat is beter voor het milieu, welk wasmiddel is beter, poeder of juist vloeibaar? Meer wetenschappelijk bewijs voor de klimaatveranderingen heeft mij de urgentie van een duurzamer leven doen inzien. Elke stap telt! Je kan niet meer weg kijken nu! 10 jaar geleden kon dat nog wel maar nu echt niet meer.”

In een druk gezin met werkende ouders en 3 kleine kinderen is het zoeken naar de juiste balans. “We zorgen ervoor dat speelgoed duurzaam is en generaties lang mee kan. We ruilen kinderkleren met vrienden en familie. We hebben een (2e hands)bakfiets aangeschaft om de kinderen van en naar school te brengen en om de weekboodschappen mee te doen.”

Daarnaast vertelt Eefje verder: “Ik ben gaan experimenteren met schoonmaakmiddelen en wasmiddel. Niet alles is me goed bevallen, zeker met 3 kleine kinderen en een hond in huis is het belangrijk dat alles makkelijk schoon gehouden kan worden. Maar ik hergebruik bijvoorbeeld een sprayfles met aangelengde allesreiniger zodat ik niet weer een plastic fles hoef weg te gooien. Het meenemen van mijn eigen zakjes naar de supermarkt o.a. voor brood en groente wordt gelukkig ook steeds normaler.”

Op de duurzaamheidsmarkt die Eefje samen met het bestuur van GroenLinks Wassenaar organiseert, zullen al deze makkelijke veranderingen te vinden zijn. Van verpakkingsloos tot wasbare wattenschijfjes. Van kinderspeelgoed tot lokaal groente en fruit. Natuurlijk worden de kinderen niet vergeten. We toveren popcorn om in een lekkere snack met allerlei verschillende smaken. De nagels kunnen worden gelakt met nagellak zonder chemische toevoegingen en is er een workshop afwassen!

“Ook voor mij zijn er nog veel manieren te ontdekken om duurzamer te leven maar de eerste stappen zijn gezet! “ sluit Eefje af.

Doen jullie ook mee? Zaterdag 11 mei van 14:00 tot 17:00 uur, buurtcentrum Deijlerhuis (Hofcampweg 3), toegang en kinderactiviteiten zijn gratis.