Provincie beslist over RijnlandRoute

DE HARDLEERSE POLITICI BESTEDEN ÉÉN MILJARD AAN OVERBODIGE POLDERSNELWEG “De provincie besluit deze week over de RijnlandRoute”, zegt Alfred Blokhuizen, GroenLinks-woordvoerder in Provinciale Staten. “Het ziet er naar uit dat de staten instemmen met de vierbaanssnelweg door de polders. “En dan te bedenken, dat de snelweg met de dag overbodiger wordt”, voegt dorpsgenoot Antoon Claassen eraan toe om te verzuchten dat de provinciale politici hardleers zijn. Sinds 2005 neemt het autoverkeer langzaam, maar gestaag af, zo blijkt uit onderzoeksgegevens van de provincie. Waarom dan meer dan één miljard euro uittrekken voor een snelweg door het groen, een kwart miljard per strekkende kilometer?, vragen beide GroenLinks’ers zich af.

Van God gegeven

“Op de informatiebijeenkomst van de Vereniging van Vrienden van Wassenaar deed Ingrid de Bondt het voorkomen, alsof de aanleg van de RijnlandRoute een door God gegeven opdracht is”, aldus Antoon Claassen. Ze kan er niks aan doen, want ‘het staat in het provinciale collegeprogramma’, is haar redenering. Antoon Claassen: “Staat het verstand dan stil? Of houdt het denken bij deze VVD-gedeputeerde dan op?” De gedeputeerde baseert zich nog steeds op een explosieve groei van het verkeer, zo blijkt. “Een groei die ervan uitgaat dat het autoverkeer in 2030 vast gaat lopen”, aldus Alfred Blokhuizen, terwijl een nieuwe trend laat zien dat jongeren meer en meer de auto laten voor wat die is. Hierin volgt ons land Duitsland waar al langer de populariteit van de trein, fiets en niet te vergeten de deelauto het onder de jongeren wint van die van een eigen auto. 

Tien jaar uitstel

Ondanks de harde provinciale verkeerstellingen blijft een meerderheid van VVD, CDA, D66, SP en enkele kleine fracties de snelweg hardnekkig en tegen beter in verdedigen. “Daarom kom ik met een tussenoplossing”, zegt Alfred Blokhuizen. “GroenLinks wil dat Provinciale Staten het besluit over de RijnlandRoute tien jaar uitstelt, omdat het autoverkeer veel minder hard groeit dan gedacht. Dat biedt twee voordelen. Het bespaart nu honderden miljoenen euro en maakt een veel betere beslissing mogelijk over de vraag of de snelweg werkelijk nodig is.” Voorlopg afzien van de weg betekent direct een besparing van de aanlegkosten van € 1,2 miljard, plus 3% voor afschrijving en 2% voor onderhoud, samen nog eens € 60 miljoen per jaar. In tien jaar loopt de winst op tot een forse 600 miljoen euro. “Daarmee kunnen we bijvoorbeeld mensen aan werk helpen”, besluit GroenLinks-woordvoerder Alfred Blokhuizen.

De weg ligt er nog niet

“Juist nu zetten we onze acties tegen de RijnlandRoute onverminderd door”, zegt Antoon Claassen, GroenLinks-voorman in Wassenaar. “Zo lang de weg er nog niet ligt, kunnen we hem tegenhouden is onze leidraad. We blijven er bij de provincie op hameren dat zij met een besluit nu een heilloze weg inslaat, waar iedereen spijt van gaat krijgen.” Dat neemt niet weg dat GroenLinks wel verkeersmaatregelen wil nemen, met name op het Lammenschansplein in Leiden en de ir. Tjalmaweg in Katwijk. Het laatse is nodig om het toekomstige verkeer van de bewoners op het voormalige vliegkamp Valkenburg in goede banen te leiden.