Het GroenLinks schoonmaak-team aan de slag op de Wiegmanweg “Het ziet er nu weer knapjes uit”, zegt Aart van Sloten na twee uur stevig aanpoten. Afgelopen zaterdag streek de fractievoorzitter van GroenLinks met zijn schoonmaakteam op de Wiegmanweg neer. “Tot nu hebben wij steeds zwerfvuil geprikt en opgeruimd, zoals op het Stadhoudersplein en in de Luifelbaan, maar vanochtend hebben we vooral het onkruid tussen de stoeptegels weggehaald.” De GroenLinkers hebben de fleurige bloempjes her en der netjes ontzien, onkruid of niet.

Onkruid, droge bladeren, plastic, papier

Met de aanhoudende droogte groeit het onkruid weliswaar niet hard, maar op de toerit naar de Wiegmanweg even komt de staalborstelauto niet en evenmin aan de gevel van de appartementen. Juist daar had het vuil zich opgehoopt. Onkruid dat droge bladeren vasthoudt, stukken plastic en weggegooid papier. Niet echt aantrekkelijk, zeker niet voor de entree van het wijkje. “Omdat er vooral ouderen wonen, van wie enkelen alleen nog met de rollator de deur uitkomen, zijn we juist hier aan de slag gegaan,” legt Aart van Sloten uit, “want van hen kun je moeilijk verwachten dat zijzelf hun stoep schoonhouden.”

Met zichtbaar resultaat

Vandaag is het zwerfvuil dan ook de bijvangst en gaat het om het opruimen van het weligtierende onkruid. Met zichtbaar resultaat. Verscheidene bewoners zwaaiden de GroenLinks’ers lof toe, van wie een eraan toevoegde: “Dat zou de gemeente toch moeten doen.” Ach, er is natuurlijk niets mis mee als buurtbewoners, die dat nog kunnen, af en toe de handen uit de mouwen steken. Hoewel, een van de bewoners was niets opgevallen. Zij vond al het onkruid weinig storend. Voor ze verder liep, voegde ze de schoonmaakteam wel toe: “De bloemetjes laten staan, hoor.”