Uw partij heeft grote groene bouwambities. Waarom richt GroenLinks zich hierop?

Er moeten betaalbare woningen bijkomen in Wassenaar voor starters en gezinnen. Als je tóch gaat bouwen, bouw dan meteen aan een leefbare en groene wijk. In de woonvisie van de gemeente staat al dat we klimaatadaptief gaan bouwen. Dat wil zeggen dat wijken bestendig zijn tegen steeds grotere hittestress en extreem weer door de klimaatcrisis. GroenLinks wil dat we óók natuurinclusief gaan bouwen. Denk aan kleine aanpassingen in de architectuur waardoor er meer vogels zullen nestelen. En natuurlijk meer groen en water in de wijk.

Eerder riepen bouwbedrijf Ballast Nedam en de Vogelbescherming al de overheid op om natuur op te nemen in hun bouwbeleid. Bent u daardoor geïnspireerd?

Jazeker. Als je op de verkeerde plek bouwt, zoals in een natuurgebied, dan kan je dat niet meer terugdraaien. Maar andersom geldt dat ook: als je bouwt met de natuur dan heb je voor eeuwen een wijk waar je het getjilp van mussen kan horen. Ballast Nedam en de Vogelbescherming merken op dat experimenten met natuurinclusief bouwen aantoonbaar succesvol zijn. Laten we het dan ook niet meer bij alleen experimenteren houden.

Wat moet de gemeente verder doen aan het verduurzamen van gebouwen in Wassenaar?

GroenLinks vindt dat het initiatief nu nog te veel bij de bewoners ligt. Ik denk dat de gemeente eerlijker en transparanter moet communiceren over dit onderwerp. En laten we het goede voorbeeld geven door de gebouwen van de gemeente zelf ook flink duurzaam te maken! Zo halen we ook weerstand weg bij bewoners en laten we zien wat er mogelijk is.

Tekst: Soem Zeijlmans, GroenLinks.